16.02.2011

Hvordan det er å studere medisin i Martin, Slovakia

Jeg har flyttet bloggen min til johanneolsen.wordpress.com, så dersom dere lurer på noe kan dere gjerne spørre meg der :-) 

Her kommer et innlegg om hvordan jeg synes det er å studere i Martin. Innlegget kan selvfølgelig bli litt "farget" av mine meninger. Men dette er i hvertfall hvordan jeg synes veien mot min drømmejobb er + litt praktisk info hvis det er noen fremtidige Martinstudenter som leser dette. :)

Byen
Som dere sikkert har fått med dere, er Martin en veldig liten by. Dvs, kommunen er vel ganske stor, men selve sentrum er lite. Sentrum er så og si én gågate, og den tar ca 4 å gå fra topp til bunn. Men det er en del butikker på veien, da. Ikke alt er like interessant, selvfølgelig, men man finner noen kupp hvis man tar seg tid til å se litt :)
Her ser dere for eksempel min og mamma sin shopping-fangst her i sommer:
Man finner hvis man vil, altså.
Dessuten er det utrolig billig her. Både klær, sko og mat. Alt egentlig.
Selve sentrum er egentlig ganske koselig, spesielt på den varme halvdelen av året ;)
Gågaten er ganske "moderne", og har mange uteserveringer på sommeren. Man finner også mange hyggelige caféer. Veldig koselig!
Og til jul er gaten pyntet med all mulig slags lys, som jeg har lagt ut bilder og film av her på bloggen før jul.
Torget
Ellers har byen et lite kjøpesenter, Tulip, som ligger ca 15-20min gange fra sentrum. Der finner man egentlig det man trenger. Og hvis man ikke er fornøyd med det, har det nå åpnet to store kjøpesentre i nabobyen, Zilina, som er verdt et besøk :)
Også har vi Tesco, da. Butikken hvor man finner alt! Der har de mat, klær, elektronikk, møbler og ellers alle mulige små, både viktige og uviktige, ting. Man kan egentlig bare gå på Tesco om man trenger noe, for sannsynligheten for å finne det der er god. Og jeg må jo nevne at Tesco er døgnåpent, hver dag hele året (kanskje utenom 2 dager eller noe).
Å bo i Martin...
...er veldig billig! Kan ikke sammenliknes med norske priser engang. Jeg leier nå en kjempefin, helt ny, stor leilighet med to soverom for 480 euro i månenden, noe som tilsvarer ca 3800kr. Billig? Ja!
Og prisene er generelt sånn. Men det er vikitig å ikke la seg lure, for det kan være noen sleipinger som bruker norske studenter fordi at de vet at de har penger. Leier man via meglerfirmaer (det er mange av dem), går det stort sett bra :)
Mange studenter bor sammen, men det går også helt fint å bo alene. Jeg føler meg i allefall veldig trygg!
Og i og med at byen er så liten, har man gåavstand til sentrum og skolen nesten uansett hvor man bor.

Fritid
De to første årene (spesielt 2. året) er det litt mindre fritid. Det blir litt hva man gjør det til selv, og hva man prioriterer å bruke tiden sin på. Nå som jeg har begynt i 3. klasse, er det noe helt annet. Har flere dager i uken hvor jeg kan ta meg lesefri hvis jeg vil det. Og jeg har hørt at det bare blir roligere i de to neste årene også..
På skolen arrangeres det forskjellige idretter. For eksempel fotball, håndball, basket og volleyball. Selv har jeg ikke deltatt på noe av det, men det skal visst være veldig bra, og ikke minst sosialt!
Byen har også en del treningssentere. På de fleste er det både treningsrom treningsapparater og gruppetimer i sal. Har prøvd begge deler, og er veldig fornøyd :) Man kan velge om man vil kjøpe månedskort, klippekort eller betale for én og én gang (koster ca 2,50euro).
Ellers er det også en del som går på tur i fjellene rundt her. Det skal visstnok være veldig bra, så jeg ser frem til å prøve det når tiden strekker til en gang!
Kan også nevne at det er en del skianleggi  området rundt her, så mulighetene for å ta seg en tur med slalom eller snowboard, er stor. Veldig mange drar i grupper og tilbringer en hel dag i alpinsenterene :) 

I Martin er det også flere kinoer, men desverre går alle filmene på slovakisk :/ Men naboyen, zilina, sender også filmer med engelsk/amerikansk tale. Og dit kommer man seg med tog på 10 min! 
Ellers er det egentlig det vanlige. Man er sammen med venner osv. Og de fleste er ute på fredager (ikke lørdag, som i Norge). Studentmiljøet er veldig bra her nede i denne lille byen:)

Mat
Maten i Slovakia er faktisk veldig bra. Spesielt biffen. I Martin er det ganske mange restauranter, og i og med at det er såpass billig, er vi ofte ute og spiser. På restauranten hvor de har den beste biffen i byen (synes jeg, hvertfall), koster det rundt 100 kr for biff, poteter og drikke. Råbillig!
I matbutikkene er det også veldig mye billigere enn i Norge. Det jeg handler inn for en uke her, ligger på samme pris som hva jeg handler inn for én dag i Norge. Så her er det morsomt å handle mat ;) Dessuten kan man unne seg både god og sunn mat (noe som ofte blir ganske dyrt i Norge).
Hjemreise
Martin ligger kanskje litt dumt til i forhold til hjemreise. Man må som regel ta taxi til en av byene i nærheten for å komme seg hjem. Det kan være f.eks Wien, Krakow, Katowice og Budapest. Tar 3 timer i taxi til de tre førstnevnte. Når jeg sier taxi tenker kanskje mange at det er veldig dyrt, men det er det faktisk ikke. Til Wien koster det 120 euro, til Krakow og Katowice 80 euro. Så hvis man fyller en taxi blir det en fin pris!
En hjemreise må kanskje planlegges litt, men det går helt fint!

Det går også fly fra Zilina, men kun til Praha. Der kan man vente noen (mange) timer, og ta fly videre til Norge. Dette alternativet er kanskje litt dyrere, men det er deilig å slippe den lange taxituren noen ganger :)

Skolen
Dere har kanskje fått et inntrykk av hvordan skolen er når dere har lest bloggen min, så skal prøve å være kort her.
Studiet er veldig spennende, men også utrolig hardt. Har tenkt mange ganger i løpet av mitt første år her (spesielt første månedene) at jeg ikke orker mer, men det gjelder å holde ut, for det blir bedre. Medisinstudiet er generelt veldig hardt i utlandet i forhold til i Norge tror jeg. Men vi blir gode leger, det er sikkert!
De to første årene har man undervisning på søte, rosa Mala Hora

Jeg er litt usikker på hvilke fag de har her på første året, men tror det er kjemi, biofysikk, anatomi, histologi, slovakisk, førstehjelp og latin. Sikkert fler også, som jeg har glemt.
På andre året har vi anatomi, histologi, biokjemi, fysiologi, slovakisk, immunologi og mikrobiologi, og nursing. Dette er basalfagene i studiet, men fler av dem er allikevel ganske spennende. Fra tredjeåret foregår undervisningen på sykehuset. Dette året er mye mer praktisk. Vi har kirurgi, indremedisin, patologisk anatomi, patologisk fysiologi, molekylærbiologi, mikrobiologi og etikk. Mye spennende og man føler seg endelig som en ordentlig medisinstudent!

Creditprøver 
Underveis i semesterne har man noe som heter creditprøver. Storsett er det 2 eller 3 creditprøver per semester, per fag. Det er nesten som en tentamen. Disse må man ha 60% for å bestå. Bortsett fra i histologi, hvor vi må ha 70%. I tillegg er det ukentlige prøver i noen fag. Dette er prøver man må bestå for å få lov til å være med i timen. I 3. semester hadde vi 28 prøver tilsammen, tror jeg. Ganske mye, altså.
Dette synes jeg det er fordeler og ulemper med. Det lager veldig mye stress i løpet av uken, og gir lite fritid. Men vi får heldigvis igjen for det på eksamen. Hjelper å ha pugget det før en gang :)

Undervisning
Det er forelesninger og praktiske timer i de fleste fag. Forelesingene starter klokken 07.30 eller 08.00, og varer til 09.30. Etter det har vi praktiske timer resten av dagen. Nytt i tredjeklasse er at vi også har forelesningen på ettermiddagene 3 dager i uka. 
Noe som er litt spesielt her i Slovakia, er at vi har eksamen i slovakisk også. Så vidt jeg har skjønt er det ikke sånn i f.eks Polen. Grunnen til at vi har det, er fordi vi får bruk for Slovakisk på sykehuset fra 3. året. Befolkningen her kan svært lite engelsk, så da er det viktig at vi prøver å lære språket deres.
Systemet her er veldig "gammeldags". Lærerne skal ha respekt, det er sikkert. Hørte før jeg kom hit at det er viktig å snakke til dem med titler, men bruker det egentlig sjeldent selv. Jeg synes det er vanskelig å huske på titlene til alle, men et triks er å kalle alle for professor. De som eventuelt ikke er professorer, blir sikkert bare glade :)
Det skal sies at forholdet mellom studenter og lærere blir bedre fra 3. året. De har litt mer repekt for oss studenter, virker det som. Alt er på en måte mye hyggeligere!
Man kan ofte oppleve ting som urettferdig her, fordi systemet er så annerledes enn i Norge. Men lærerne har jo en menneskelig side og, til tross for at det kan virke som den mangler, noen ganger. Alle er i hvertfall veldig gode i faget sitt, og de ser på yrket sitt som veldig viktig. De er (ofte) engasjerte og ivrige til å lære bort. Og det er utrolig viktig, synes jeg.

Min trivsel
Jeg trives bedre og bedre her i Slovakia. For min del tar nok hjemmelengsel og stress litt overhånd til tider, men jeg har lagt merke til at de studentene som begynte rett her i første klasse, trives bedre. Og etter å ha vært her i over ett år, merker jeg at byen føles mer og mer "hjemme".
Jeg har gått på Bjørknes 1+5 programmet. Dette programmet er bra av den grunn at man får et ekstra år i Norge, i tillegg til at man kjenner en gjeng man drar ned sammen med. Men nå når jeg har gjort det, vil jeg heller anbefale å begynne rett i Slovakia. Da kommer man inn i det litt merkelige systemet på en roligere måte. Dessuten slipper man å gå igjennom det voldsomme sommerkurset. Må si at det var ganske hardt å starte med det sommerkurset, for å så fortsette på det året i studiet hvor det er mest å gjøre.
Så hvis jeg skulle valgt igjen, hadde jeg dratt rett hit. Har sett at det heller ikke er noe problem å bli kjent med andre. Alle er veldig hyggelige og snille :)
Det er sikkert noe jeg har glemt å skrive om (selvom dette inlegget ble veldig langt), men hvis noen lurer på noe så er det jo bare å spørre.

Kan jo si en siste ting; I Slovakia går alt treeeegt. 

33 kommentarer:

  1. Hey!

    Jeg lurte på i hvilken bruktbutikk du fikk tak i den louis vuitton vesken??

    Helene

    SvarSlett
  2. Hei!
    Bruktbutikken i 2. etasje inne ved pazas :)

    SvarSlett
  3. Hei.

    Jeg begynner i martin nå til høsten og lurte på om det er noen ikea eller lignende i nærheten av byen

    SvarSlett
  4. Hei:)
    Det er ikea i Bratislava, litt over 2 timer fra Martin. Du kan enten ta tog til Bratislava, og taxi derfra, eller ta taxi helt fra Martin til Ikea (koster 100euro eller noe). Og Ikea kan transportere møbler, selvfølgelig (i tillegg til å bære dem inn i leiligheten og montere dem, hvis man vil betale for det). Hvis ikke kan man leie en stor varebil fra Mb taxi her i Martin som kan ta med tingene=)

    SvarSlett
  5. Hei. Jeg har fått studieplass på 1+5 program på Bjørknes. Så det første året blir vel i Norge. Men du sa at eksamen i slovakia holdes i slovakisk ? Er ikke dette litt vanskelig i.o.m at vi fra Norge ikke blir eksperte på slovakisk på kun ett år. Og hvordan er det med leie av leiligheter og sånt ? Hvem skal man i såfall kontakte osv ? Hadde vært kjempe fint om du kunne si litt om det :) Og det sommerkurset i Slovakia. Hvor mange uker består den av, og i ca hvilken mnd starter den? Er det sånn at vi har eksamen på slutten av det kurset som vi må bestå for å kunne gå videre ? Venter på svar .. =)

    SvarSlett
  6. Hei

    Hvordan var dine karakterer og hvordan lå du ann på VGS? Var du veldig flink eller kan du fortelle meg litt om det?
    Jeg er utrolig usikker på om jeg er "god" nok hvis du skjønner...

    Takk for svar! :)

    SvarSlett
  7. Heisann :)
    Jeg lå på et snitt rundt 5 etter videregående, og er en sånn type elev som må lese mye for å få resultater, hvis du skjønner. Tar ikke ting kjempelett :)
    Men det viktigste, synes jeg, er uansett å ha motivasjon. Man kommer veldig langt med det her nede, men ikke så langt uten :)

    SvarSlett
  8. Hei Johanne!

    Jeg lurer på om du kunne gi meg litt motivasjon til å lese bøker.

    Takk på forhånd :)

    Hilsen Nirmala R.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du!
      Det kunne jeg gjerne gjort, men nå vet jeg ikke helt om du mener skolebøker eller vanlige bøker. Det siste er noe jeg bruker altfor lite tid på selv, nemlig (bortsett fra akkurat nå når jeg trenger å holde meg våken til og fra jobb). Når det gjelder skolebøker, er det for meg motivasjon nok at jeg må kunne det jeg leser i min fremtidige jobb. Og at dersom jeg ikke leser, lærer jeg heller ingenting, klarer ikke prøver og eksamener, og alt blir bare et stort stress.
      Dessuten blir mye spennende når man setter seg ordentlig inn i det med litt lesing :)

      Slett
  9. hei
    jeg er også interessert i å studere medisin i martin og jeg luer på:

    hvor god må du være i engelsk?
    er det mye lab slik som på vgs?
    er det mye matte?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende!
      Man må selvfølgelig kunne forstå og snakke engelsk for å gå her, men akkurat hvor god du må være er litt vanskelig å svare på. Det jeg kan si er at de fleste slovakere er veldig dårlig i engelsk selv, og at det med å lese engelske skolebøker, høre forelesinger på engelsk og snakke med lærere på engelsk er noe man blir vandt til veldig fort!
      Jeg vet ikke helt hvor mye lab de hadde her i førsteklasse, men i Oslo hadde vi veldig mye lab det første året. Andre året er det lab i biokjemi en gang i uken, men det er ikke noe store forsøk.
      Vet heller ikke er hvor mye matte de hadde første året. I Oslo var det mest matte som i det vi trengte i fysikk og enkle regnestykker i kjemi. Her har det kanskje vært litt matte i biofysikk? Jeg vet ikke, men det har uansett ikke vært noe matte her nede så lenge jeg har vært her :)

      Slett
  10. hei

    er det mye essay eller liknende på medisin studiet? skriver dere mange rapporter osv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke her i Slovakia, hvertfall :) Vi hadde litt rapporter første året i Oslo, bare!

      Slett
  11. Hei :)
    Jeg skal ta opptaksprøven på Sonans nå i Mai, synes pensumlisten er utrolig lang og detaljert. Husker du om det var noen emner dere ble spurt mer om en andre?
    Og hva syntes du om prøven, var den vanskelig? Er veldig nervøs for å ikke klare biologidelen så godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Desverre, men jeg gikk Bjørknes 1+5 og hadde derfor ingen opptaksprøve. Så dette vet jeg ikke noe om. Men spør www.charlotteislovakia.blogspot.com, hun vet nok mer enn meg! Lykke til!

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    3. Hei!

      Et lite spørsmål til Iselin. Jeg skal ta opptaksprøven nå i august. Som du selv sier, så er pensumlisten lang og det er vanskelig å vite hva man burde legge vekt på.
      Så da stiller jeg deg samme spørsmålet som du stilte Johanne Marie, hvilke emner ble vektlagt? Og hvor detaljert ble dere spurt i hvert emne?

      Mvh Nina

      Slett
  12. Hei!
    Vi har en datter som skal begynne i Martin til høsten.Har prøvd å sjekke litt
    ang flybiletter når vi skal på besøk. Fant ut at Norwegian er billig til Bratislava. Vet du hva taxi koster derfra til Martin? Er det noe man må forhåndsbestille eller er det enkelt å få tak i en. Det samme gjelder retur fra Martin til Bratislava. Takknemmelig for svar.
    Mamma:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Flymuligheter du har hit er Oslo - Bratislva, Oslo- Wien eller Oslo-Krakow med Norwegian, Rygge-Krakow med Ryanair eller Torp-Katowice med Wizzair.
      Taxituren tar ca 3 timer fra alle stedene, bortsett fra Bratislava, hvor det tar 2 - 2 og en halv time.
      Taxi fra Bratislava koster 90 eller 100 euro (husker ikke akkurat), litt dyrere fra Wien, og litt billigere fra Krakow og Katowice.
      Dere må bestille taxi på forhånd, fordi det kun er taxiselskapene her i Martin som har disse prisene, så det vil bli veldig mye dyrere å finne taxi på flyplassen. Her i Martin er det forskjellige taxiselskaper, men det jeg bruker heter Alpha Taxi. Vanligvis bestiller jeg taxi via facebook. Bare søk opp Peter Kolaja og send han en melding om hvor og når, så står de og venter når flyet lander :) Han snakker forresten engelsk!
      Når dere skal tilbake til flyplassen gjør dere akkurat det samme.
      Ellers går det også buss og tog fra Bratislava til Martin. Da må dere med buss inn til sentrum i Bratislava, hvor dere bytter til ny buss eller tog som går videre hit. Litt mer styr, men billigere. Tider kan dere finne på www.cp.sk
      Håper dette hjalp :) Bare spør om dere har noen fler spørsmål!

      Slett
    2. Tusen takk:)Dette var fantastisk god informasjon.Godt å ha en å spørre til vi selv blir drevne.Det blir nok noen turer i løpet av studietiden. Flott at flere skriver blogg så man kan bli litt
      kjent med byen og hvordan dere har det.Dette blir spennende.Ha en fortsatt fin studietid.

      Slett
    3. Lei dere bil på flyplassen, så har dere bil mens dere er på besøk. Koster 170 - 250.- pr. dag. Vi har leid gjennom http://www.autoeurope.no/contact.cfm?action=1&c=12750
      Enkelt å finne frem og det er jo hyggelig å komme seg litt rundt. Vi har en sønn som skal begynne der nå i høst og har derfor nettopp vært der og sett oss litt rundt. Det så ut som et veldig hyggelig sted :-)

      Slett
  13. Hei. Jeg skal studere medisin i Slovakia til høsten, så lurer jeg litt på hvordan det med hoteller der når man skal få besøk? Er det noen du anbefaler eller vet noe spesielt om? Så har jeg vært inne på skolen sin side og sett på når semesteret slutter, og det står at det slutter 21. desember. Tror du det er trygt da å kjøpe billetter hjem den 22.? For nå ligger det jo veldig billige billetter ute..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så koselig :)
      Jeg vil anbefale Hotel Turiec som ligger i sentrum. Det er et veldig stilig og fint hotell med god restaurant og en billig spa-avdeling. Hjemmesiden er http://www.hotelturiec.sk/
      Når det gjelder skoleslutt, er semesteret på totalt 15 uker, hvor den siste uken er en substitueringsuke. Altså en uke hvor man tar igjen undervisning og prøver man eventuelt ikke har tatt/har strøket på. Dersom du har vært med på alt det obligatoriske og ikke har strøket på noen prøver, er du altså ferdig etter 14 skoleuker, dvs 14. desember. Isåfall er det kanskje litt kjedelig å sitte her en uke mer enn nødvendig? Sånne ting er ganske vanskelig å planlegge her nede, for man vet aldri hvordan det går. Men sannsynligvis trenger du ikke å være her helt til 22. desember :)

      Slett
    2. Ok, takk for svar:) men da har vel kanskje du bestilt flybilletter ganske rett før du skal reise hjem tidligere? Hvor mye har de ligget på da? er det stor forskjell i pris liksom?

      Slett
    3. Ja, har bestilt flybilltter når det har begynt å nærme seg og jeg har en oversikt over hvor lenge jeg trenger å være her. Prisene spørs veldig på hvor i Norge du skal og med hvilket flyselskap. Jeg tar vanligvis Wizzair til Torp, og det er stort sett alltid ganske billig. Mens Norwegian ofte blir litt dyrt når det nærmer seg.

      Slett
  14. Hei. Vet du hva gjennomsnittsalderen er på de som begynner på medisinstudiet i førsteklasse? Jeg er 24, og føler at det kanskje er litt sent?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nei, det vet jeg ikke. Men vet at det er en del som starter når de er på samme alder, så jeg ville ikke tenkt på det som for sent :) Hvertfall utrolig kjedelig å angre senere hvis det er dette du vil!

      Slett
  15. Hei!
    Har du litt peiling på hva inntakskravet var på 1+5-studiet (ift.karaktergrenser)? Jeg har snitt rundt 5, i tillegg til relevant utdanning som fysioterapeut. Vet ikke om dette gir noe pluss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Jeg hadde rundt 5 i snitt når jeg kom inn, og det gikk fint da. Men jeg vet ikke hva snittet er nå, det er mulig det har forandret seg etter at jeg var der :) Vet heller ikke om relevant utdanning gir noe pluss, men det ville jeg kanskje tro.
      Ellers har jeg flyttet bloggen min til www.johanneolsen.wordpress.com hvis det er noe mer du lurer på!

      Slett
  16. hei :)
    hadde du alle realfagene du trengte for å klare deg på videregående, eller var Bjørknes delen av 1+5 programmet tilstrekkelig nok til å klare seg fint der nede?
    har selv slitt mye med å finne ut hva jeg vil gjøre etter videregående, og dette førte da til at jeg valgte økonomifag på vgs, noe jeg senere har lurt på om var et dårlig valg av meg.

    SvarSlett
  17. Hei =)
    Jeg lurte på om programmet 1+5 godkjennes i Norge? Har studiet i Slovakia integrert praksis eller må man ta det i Norge før man kan søke som autorisasjon?
    Takk for svar ~

    SvarSlett
  18. We transport people from Polish airport Krakow - Balice, Katowice, Warsaw,
    Wroclaw, Wienna, Budapest in whole Slovakia / Martin, Košice and other cities
    Transportation from one person already at very reasonable prices!
    If interested, please contact us by e-mail m.markoci@centrum.sk
    Simply enter your telephone number and we will call you engish speak.
    http://www.prepravaletisko-krakow.com/english/

    SvarSlett